Elmodan er gået under jorden i Norge

31 marts 2017.

Dybt nede i den norske undergrund udgraves tunnelbanen Follo Line af den italienske entreprenør-virksomhed, Condotte. Elmodan var med under jorden, da vi besøgte projektet i sidste uge. I alt 10 anlæg med vandtanke og pumper sørger for at holde en gas inde i fjeldet, så den ikke siver ud i tunnelen, mens byggeriet står på. Anlæggene kaldes ”vandgardiner”, og dem har Elmodan designet, bygget og leveret.

(Klik på billedet for at se alle billederne)

Nede ved industrihavnen i Oslo ligger indgangen til tunnelen. Den tunnel, som er en del af Norges største infrastrukturelle projekt – Follo Line jernbanen, der strækker sig fra Oslo til Ski syd for hovedstaden. En i alt 20 km lang, dobbelt jernbanetunnel.
De sidste to år har Societa Italiana Per Condotte D'Acqua S.p.A – i daglig tale Condotte, sprængt og splittet sig igennem den hårde granit i den norske undergrund. Elmodan besøgte projektet i sidste uge og var med rundt i de enorme underjordiske tunneler – muligvis ikke den kønneste arbejdsplads, men imponerende i størrelse. Og travlheden var til at tage at føle på nede i myretuen, hvor der bliver sprængt, splittet, gravet ud, sprøjtet med beton, og pumpet vand væk igen og igen.

Et tunnelbyggeri som dette indeholder mange opgaver. Elmodan varetager også én –
at forhindre en gas i at sive ud i tunnelen, mens der graves. Den opgave blev løst af de såkaldte ”vandgardiner”, der kører dag og nat nede i tunnelen. Under fjeldet ligger nemlig et petrokemisk depot, hvorfra der sker en fordampning. Dampene siver op igennem revner og sprækker i fjeldet og ind i tunnelen, mens der arbejdes. Derfor ringede Condotte til Danmark:

citation

Når jeg ringer til Elmodan, så ved jeg, de leverer den rigtige løsning. Det er aldrig bare en simpel ordre, men Elmodan er gode til at opfange, hvad der er behov for, og hvad vi skal bruge. Jeg stoler på, at de finder de nødvendige komponenter og sætter dem sammen”, fortæller Andre Pas, der er Project Manager for Condotte på Follo Line projektet i Oslo.


Og så til det tekniske…

 

Det drejer sig om et helt specielt pumpesystem, der skal holde en gasart inde i fjeldet. Gassen ligger i et depot under den hårde granit, men der er stadig risiko for udslip gennem revner og sprækker i fjeldet. Sprækkerne er herefter fuget til, og pumpesystemet fra Elmodan sætter et konstant vandtryk på 3 bar, for at holde det hele på plads. Systemet består af en 1.500 liter vandtank, hvorpå der er monteret en pumpe, ti udtag med ventiler og manometre for individuel justering af tryk, en flowmåler samt en visuel alarm, der giver besked, hvis trykket falder til under 2,5 bar. Smart. Dette system er kopieret 10 gange – og alle 10 anlæg er nu i brug nede i tunnelen.

 

”Elmodan kender altid den bedste løsning”

 

Det er ikke nogen tilfældighed, at Condotte ringer til Elmodan, når en opgave som denne skal løses.

citation

Serviceniveauet er meget højt. Det er den høje kvalitet, og at det sker hurtigt, der gør, at jeg ringer til dem. Elmodan kender altid den bedste løsning”, siger Andre Pas og tilføjer, ”De er aldrig bedrevidende, og der er ingen luftkasteller”.

Udover vandgardinerne står adskillige af Elmodans Grindex-pumper rundt omkring på den underjordiske byggeplads og pumper overskydende vand væk fra tunnelen. Så godt som uigenkendelige, smurt ind i tykt betonmudder. Grindex er en væsentlig del af Elmodans sortiment af pumper, og projektleder, Andre Pas, kan sagtens forklare, hvorfor det lige netop er denne slags pumper, han har valgt til projektet: ”Elmodan har de bedste produkter og jeg stoler på dem. Pumperne er de eneste, der egner sig til denne slags arbejde. De er hårdføre og går ikke sådan i stykker. Rigtig gode til det minearbejde, det er at grave sådan en tunnel”, afslutter Condotte’s repræsentant.